סקר הנהלה

השבוע קיימנו סקר הנהלה שנתי בתאגיד המים מי גליל.
הראל ברוך המשמש כמנהל איכות התאגיד, סוקר את שנת 2022 בפני הנהלת התאגיד ולאחר מכן מגיב השלב שבו קובעים את המטרות והיעדים לשנת 2023 ומקבלים החלטות החשובות להתקדמות וצמיחת הארגון.
סקר הנהלה בארגונים - שיאא מערכות ניהול

מהו סקר הנהלה ומה החשיבות שלו לארגון?

סקר הנהלה הוא כלי מחקר ותכנון אשר נעשה כחלק מתהליך תקני איכות ISO בארגונים. הסקר מתבצע במטרה לאסוף מידע מכל רמות הארגון, מנהלים ועובדים, ומתרגם את המידע כך שניתן יהיה לנתח אותו ולקבל ממנו תובנות למתרחש בארגון.

תוצאות הסקר משמשות לשמירה ולשיפור פעילות הארגון.

סקר הנהלה הינו חלק חשוב ומהותי בפעילות הארגונית. באמצעותו ניתן לאסוף מידע רלוונטי על דעות ותפיסות שונות בקרב המנהלים והעובדים.

המידע הנאסף מאפשר חקירה וניתוח עמוק של מערך היחסים והפעילות הפנים ארגונית, ועל פיו ניתן לזהות את תפקוד הארגון כולו. החשיבות הרבה שלו היא בכך שדרכו ניתן לזהות נקודות חולשה, בעיות ואתגרים בפעילות הארגון ולפתח תהליכי שיפור ותכניות התמודדות בהתאם.

כיצד עושים סקר הנהלה?

בסקר הנהלה נעשים מספר תהליכים:  

בשלב הראשון מועבר שאלון לעובדים בכל רמות הארגון, בדרך כלל באמצעות מייל או פלטפורמה מקוונת.

השאלון עשוי לכלול שאלות המתמקדות בנושאים שונים, כגון  אספקטים ארגוניים, תהליכים פנימיים, תקשורת בארגון, יכולת קבלת החלטות, יכולת פתרון בעיות, ועוד.

השאלות בסקר ההנהלה מותאמות לצרכי הארגון והתחומים הארגוניים שברצונו למדוד.

נושאים נפוצים נוספים שנמדדים בסקר הנהלה כוללים את מדדי השביעות רצון של העובדים, מדדי תפקוד וביצועים, מדדי תקשורת ושת"פ בארגון, ועוד.

לאחר איסוף הנתונים מהשאלונים, הנתונים מועברים לתהליך ניתוח מעמיק וניתוח סטטיסטי. 

ניתוח תוצאות: לאחר הניתוח הסטטיסטי של הנתונים,עוברים לשלב הניתוח והפרשנות של התוצאות. במהלך זה, מתבצעת השוואה לתוצאות של סקרי הנהלה קודמים, למדדים וליעדים שהוגדרו מראש. השוואה זו מאפשרת להעריך האם הארגון השתפר לאורך השנים או שחלה ירידה בתפקודים בתחומים השונים ונעשית גם בדיקה של הגורמים שהשפיעו על התוצאות. 

מעקב ושיפור: התוצאות של סקר הנהלה משמשות כמדד לשיפור ולמעקב אחר הביצועים הארגוניים. על סמך המידע המתקבל, ניתן לפתח תוכניות פעולה לשיפור, להגברת התפקוד הארגוני, לשיפור התקשורת ולטיפוח תרבות ארגונית חיובית.

שיפור תהליכים: סקר הנהלה מאפשר גילוי נקודות חולשה ובעיות בתהליכים הארגוניים. באמצעות המידע הנאסף, ניתן לזהות את התהליכים שגורמים לפגיעה בביצועים, לסייע בזיהוי הסיבות לבעיות ולפיתוח פתרונות ולהביא לשיפור ולמיטוב התהליכים בארגון.

 

סקר הנהלה נעשה בהתאם לתקני ה-ISO שיש לארגון

לתאגיד מים מי גליל יש מספר תקני איכות ממשפחת תקני ה-ISO ולכן סקר ההנהלה נעשה על פי הדרישות בכל אחד מהתקנים: תקן ISO 9001:2015, תקן איכות הסביבה ISO 14001 מהדורה 2015 ותקן בטיחות ובריאות תעסוקתית, ISO 45001 מהדורה 2018.

 

למה חשוב לעשות סקר הנהלה בצורה נכונה ומעמיקה?

סקר הנהלה יכול לספק למנכ"לים מידע חשוב ויקר ערך על רמת שביעות הרצון, מחוייבות העובדים, רמת התקשורת בארגון, איכות הניהול, יכולת פתרון בעיות וקבלת ההחלטות, רמת ההשפעה הניהולית, תמיכה מנהלית, איכות העבודה בצוותים, ועוד.

המידע הזה יכול לשמש כבסיס לפיתוח תהליכי שיפור פנים ארגוניים כמו לדוגמה, שיפור התקשורת הפנימית, שיפור תנאי העבודה בארגון ועוד.

בנוסף, סקר הנהלה כאשר הוא נעשה בצורה נכונה המאפשרת לעובדים ולמנהלים להתבטא בחופשיות, יכול להעניק למנכ"ל ולהנהלה הבכירה התראה מוקדמת על בעיות ואתגרים שעלולים להשפיע על התפקוד הארגוני.

בזכות המידע העולה בסקר, ניתן לזהות את התמודדות המנהלים עם נושאים חשובים, לתת דגש לפתרון בעיות מוקדם ולקדם שינויים בארגון שיביאו לשיפור בתחומים מהותיים ובשורה התחתונה גם בצמיחת הארגון, זיהוי הזדמנויות והגדלת הכנסות ורווחים.

בנוסף, סקר הנהלה מעניק לעובדים תחושת מעורבות והשפעה על התהליך הארגוני. כאשר העובדים והמנהלים מרגישים שהקול שלהם נשמע ושמוקדשים זמן ותשומת לב לדעתם וחוויותיהם, יש להם יותר מחוייבות לשיפור התפקוד ולהצלחת הארגון.

 
מעוניינים לעשות סקר הנהלה בארגון שלכם?
צרו איתנו קשר לפרטים נוספים>> 04-690-4949
 
שלכם,
רפי נחמני וצוות שיאא מערכות ניהול

אנשים שקראו מאמר זה התעניינו גם ב: