תקן אחריות חברתית ISO 26000, שם דגש על זכויות העובדים וסביבת העבודה בעידן המודרני בתחום העסקים והכלכלה הגלובלית.
התקן נבנה בתחילה על-ידי מכון התקנים הישראלי ואומץ על-ידי על-ידי ארגון ISO העולמי ומטרתו להגן על סביבת העבודה ועל זכויות העובדים ולהביא לשיפור התנאים בתחומים רבים הקשורים בתחום העבודה ובהם: תרבות הניהול, הגדרת תהליכים של אחריות והשקעה בעובדים וחשיבה חדשנית שבאה לבטל מגמות ישנות שאינן מתאימות לעידן הנוכחי.
תקן אחריות חברתית ISO 26000, שם דגש על ניהול אחראי, קיימות, אחריות סביבתית – חברתית, אחריות כלכלית וניהול השקעות אחראי ((Social Responsibility.
כמו כל תקני ISO , יש חשיבות לבדיקה מעמיקה של הסיכונים וההזדמנויות. התקן מנחה כיצד לזהות את הנושאים שיש לטפל בהם וכיצד להגדיר תוכנית לטיפול ותחזוקה. ארגונים המעסיקים עובדים נדרשים לקבל על עצמם מחויבות לקביעת אסטרטגיה ומדיניות וכן להגדיר הנחיות המתבססות על דרישות התקן בנושאים כמו: הקשר של הארגון עם הקהילה, זכויות אדם, איכות סביבה, תחום השיווק והצרכנות, אתיקה בניהול, סביבת עבודה וזכויות עובדים, מעגל חיי המוצר או השירות ועוד.
כיצד מיישמים את תקן אחריות חברתית -ISO 26000 בארגון:
1. הארגון יערוך מיפוי ראשוני של דרישות התקן בנושא אחריות חברתית בהקשר לארגון, לעובדים ולמחזיקי העניין בארגון.
2. יוגדרו הפערים בין דרישות התקן לבין המצב הקיים בארגון. מהם הסיכונים לארגון ומהן ההזדמנויות הקיימות.
3. כתוצאה מהגדרת הפערים, תיקבע מערכת האחריות החברתית שיש ליישם בארגון ותוכן תוכנית פעולה להטמעת דרישות התקן בארגון.
4. על תוכנית הפעולה להיות מפורטת ולהגדיר את המטרות הרחבות, לוחות זמנים לביצוע, הקצאת משאבים להצלחת הטמעת התקן, הגדרת יעדים והגדרת מדדי ביצוע שיראו על הצלחת הטעמת התקן.
5. כדי להביא להצלחת הטמעת התקן, יש לפתח נהלים ולהעביר הדרכות למנהלים ולעובדים וזאת כדי שדרישות התקן יהפכו לחלק אינטגרלי ויוטמעו בכל פעילות שנעשית בארגון כולל בקרב הספקים של הארגון ושל כל חברה העובדת לאורך שרשרת האספקה עם הארגון.
כאשר תקני איכות מוטמעים ומיושמים בצורה טובה בארגון, הם מעלים את רמת הפעילות בארגון, מורידים את הסיכונים ויוצרים מערך שבודק באופן קבוע את ההזדמנויות ובכך משפיע על התוצאות העסקיות של הארגון. תקן אחריות חברתית יכול להשפיע בצורה חיובית על כל נושא הניהול בארגון, על היחס לעובדים בכל שלב משלבי העסקתם, יכול להביא להגברת הכשרת העובדים ולאווירה נעימה ובטוחה יותר. מרכיבים אלו ידועים כמרכיבים בוני אמון המשפיעים על התוצאות העסקיות. גם התייחסות לנושאים כמו שקיפות, אתיקה, יחסים עם הקהילה ועם בעלי העניין בארגון, יביאו מן הסתם ליותר הצלחה ולכן, ארגונים רבים מעוניינים להטמיע תקני אחריות חברתית בארגון.
הנה מספר נקודות הממחישות מהו תקן אחריות חברתית ISO 26000:
דרישות התקן בנושא סביבת עבודה וזכויות עובדים:
• התייחסות לרמת השתכרות המאפשרת קיום בכבוד לעובדים ולמשפחותיהם.
• לעובדים תהיה אפשרות להתבטא ללא חשש מפני התנכלות או פיטורים.
• התייחסות הוגנת לעובדים המועסקים בדרכים שונות כגון, עובדי קבלן, עובדים זמניים, עובדים במשרה חלקית ועוד.
דרישות התקן בתחום הפיטורים:
• פיטורי עובדים יהיו הצעד האחרון בו ינקוט הארגון כחלק מהחלטת הארגון על צמצומים בהוצאות.
• לא תהיה מדיניות של פיטורים שרירותיים.
• ועוד.
דרישות התקן יחסי הארגון והקהילה:
• העדפה לתוצרת ולשירותים של המדינה והאזור בהם פועל הארגון.
• תרומה לקהילה בנושא התנדבות עובדים.
• ועוד.
תקן אחריות חברתית ISO 26000, מסתכל על התנהלות הארגון וסביבתו ושם דגש גם על אחריות לשמירה על איכות הסביבה, קוד אתי בעסקים, יצירת סביבה בטוחה לעובדים, תנאי עבודה נאותים, שקיפות בפעילות החברה ועוד.