עלויות איכות ועלויות אי איכות

עלויות איכות ועלויות אי איכות, כאשר אינן נמצאות תחת שליטה של מנהל האיכות בארגון, אינן מטופלות ומבוקרות, גורמות בכל שנה לנזק רב ולפגיעה בשורת הרווח.

כדי לעשות איכות הלכה למעשה, אי אפשר להתנתק מנושא חשוב זה שבארגונים רבים לא מייחסים לו חשיבות גבוהה או לא יודעים כיצד לטפל בו וכיצד לתמחר את הנזק שלו לארגון.

עלויות איכות ועלויות אי איכות

אולי תרצו לקרוא גם על:

נתחיל בדוגמה שתמחיש את חשיבות הקמת מנגון לשליטה ובקרה בנושא עלויות איכות ועלויות אי איכות בארגון:

ארגון עם מחזור צנוע של  100 מיליון דולר בשנה. נאמר שכל העלויות הכוללות שלו בשנה דהיינו, עלויות מניעה והערכה ועלויות כשל הן בערך 12% מהמחזור בחישוב שנתי, זה אומר בחישוב פשוט, משמע בכסף, 12 מיליון דולר בשנה. נכון?

מה שחשוב לי להמחיש בדוגמה הזו שכל חיסכון של 1% כתוצאה מפעילות המדידה והפעילות שתבוא בעקבותיה, תחסוך 1 מיליון דולר לארגון וזה כסף שמתווסף לשורת הרווח ולא למחזור של הארגון.

עכשיו אולי ברור יותר מדוע חשוב שכמנהל איכות, מנכ"ל או בעל עסק, יש לקחת את המושכות לידיים ו"לשלוט בסוס הפרא" הזה שנקרא עלויות איכות ועלויות אי איכות בארגון. כי ללא הבנה שלו, והקמת מנגון שליטה ובקרה אתם פוגעים בשורת הרווח של הארגון. 

מה זה עלויות איכות?

עלויות איכות בארגון הן נושא המורכב מארבעה סוגי עלויות:

  • עלויות מניעה
  • עלויות הערכה
  • עלויות כשל חיצוני
  • עלויות כשל פנימי (בקיצור אנו קוראים לשתיהן עלויות כשל).

עלויות מניעה – אלו הן העלויות שבגינן אנו שומרים על פעילות האיכות של הארגון וזה כולל את שכר העוסקים בניהול איכות (ישיר ועקיף), הדרכות (פנים וחוץ ארגוניות, פרטניות וכלל ארגוניות), מבדקים פנימיים (כולל הכשרת סוקרים), מבדקים חיצוניים, הסמכת ספקים, ישיבות צוותי שיפור, סקרי הנהלה ואולי עוד נושאים ספציפיים לכל ארגון לפי פעילותו.

עלויות הערכה – אלו הן העלויות הישירות ברצפת הייצור והן כוללות את עלות כיול ותחזוקת ציוד המדידה, חומרים המשמשים לצורך בדיקות, עלות מבקרי איכות ברצפת הייצור, עלויות בדיקות לחומרים ומוצרים במעבדות חיצונית או פנימיות  ואולי עוד נושאים ספציפיים לכל ארגון לפי פעילותו.

עלויות כשל חיצוני – בעיקר עלויות הנובעות מתלונות לקוחות, שירות לא טוב, החזרות של מוצרים (יזום ולא יזום), החזרות והחלפות, פגיעה במוניטין ואולי עוד נושאים ספציפיים לכל ארגון לפי פעילותו.

עליות כשל פנימי – כשלים פנימיים קורים אך העניין הוא מתי עולים עליהם, ככל שיותר מוקדם כך הנזק קטן, העלויות כוללות עלות פסילת מוצרים, עיבוד מחדש, תיקון, ביקורות חוזרות, זמן מיון, ישיבות MRB , סיווג מוצרים סוג ב'  ואולי עוד נושאים ספציפיים לכל ארגון לפי פעילותו.

כדי לנתח את כל העלויות, ראשית עלינו לתמחר בצורה קשיחה כל פעילות בארגון. לדוגמה: עלויות שעת עבודה של עובד יצור, מנהל, מבקר איכות, משרד ואולי עוד גורמים ספציפיים לכל ארגון לפי פעילותו, חומרי גלם, מוצרים מוגמרים, עלויות קבועות ועלויות משתנות בהתאם לנושא.

אז למה אנחנו צריכים בכלל לעסוק בנושא עלויות איכות ועלויות אי איכות בארגון?

כדי לזהות אם אנו פועלים נכון ומשקיעים את משאבי הכסף בצורה המיטבית ביותר, ראשית יש ליצור איזון בין עלויות המניעה ועלויות ההערכה לעלויות הכשל (פנימי וחיצוני).

לדוגמה, אם נשים מבקר איכות על כל מכונה נשיג מחד 0 פסולים אך מאידך, עלות מוצר תהיה גבוהה עד כדי אי יכולת מכירה. לכן, חייבים איזון נכון כדי להשיג את המטרה. כמו בחיים הכל איזונים.

אנו בשיאא מערכות ניהול נוכל לסייע לכם בהקמה של פעילות ותהליכי עלויות איכות ועלויות אי איכות וזאת מלמידת עלויות המניעה, הערכה והכשל שלכם ועד תמחור הפעילויות והקמת מנגנון שליטה פשוט ויעיל.

את ההתמחות הזו תרגמנו ל-"מודול עלויות איכות" – מודול המובנה בתוכנה לניהול איכות שפיתחנו, תוכנת Q-Logic, ואתם מוזמנים ליצור איתנו קשר לשמוע עוד על נושא עלויות איכות ועלויות אי איכות לארגון שלכם וכן על המודול בתוכנה שיעזור לכם לנהל אותו בצורה איכותית, יעילה ובעיקר כזו שתיתן לכם תובנות לקבלת החלטות נכונות.

מוזמנים ליצור איתנו קשר בטלפון: 04-690-4949

אנשים שקראו מאמר זה התעניינו גם ב: