הערכת סיכונים עבור נגיף הקורונה

כמי שמייעצים לארגונים בהקמה והטמעה של מערכות ניהול איכות מסוג ISO, לתחומים השונים, חשבנו לנכון להביא לכם מניסיוננו איך לבצע הערכת סיכונים עבור נגיף הקורונה ולנסות ולהתמודד עם נגיף הקורונה.

במסגרת ניהול הסיכונים הכלל מפעלי יש לקחת את השפעות הנגיף ולמפות את הסיכונים כדי לנסות להקטין את הפגיעה בארגון עד כמה שניתן.

מאז פרוץ נגיף הקורונה ה- Coronavirus (COVID-19) בסוף 2019 הוא הספיק להתפשט כמעט לכל מדינות העולם (נכון ליום כתיבת המאמר – 15.3.2020), והדביק עשרות אלפי אנשים, בעיקר בסין איטליה וספרד, אך עם מספר רב של מקרים במדינות נוספות ומספרי נדבקים הולכים ועולים גם בישראל.

אז מה אנחנו כבעלי ארגונים יכולים לעשות כדי למזער את הסיכון לעובדים, ללקוחות ולמבקרים?
למרות שהסיכון להתפרצות גדולה בישראל עדיין מוגדר כמתון לעומת העולם, חשוב לבצע הערכת סיכון אחת (או יותר), ואז לנקוט במדיניות ונהלים להגנה על הארגון ועל האנשים שבתוכו מפני הידבקות והפצת הנגיף.

קורונה - הערכת סיכונים לארגונים

כיצד לבצע הערכת סיכונים עבור הקורונה - CORONAVIRUS

ליצירת הערכת הסיכונים נשתמש ב- 5 צעדים פשוטים. ראשית, חשוב שאדם מוסמך יבצע בפירוט את כל הצעדים הללו בכדי ליצור הערכת סיכונים המתאימה לארגון ואופי פעילותו המגנה על העובדים.

כללנו כמה דברים בסיסיים שעליכם לקחת בחשבון הנוגעים במיוחד לבקרת התפשטות של נגיף הקורונה – Coronavirus.

זהה את הסכנות

השלב הראשון בתהליך, וצעד חשוב להבטיח שלא משאירים אבן על אבן בזיהוי הסכנות. יש להתבונן סביב המפעל/ארגון ולהגיד – אם אדם נגוע היה נכנס לארגון שלך, אורח או עובד, אלו סכנות היו נגרמות? איך זה ישפיע על העובדים שאינם נגועים?

יש לנסות לזהות את הסכנות מבחינת:

אלו אזורים חשופים לאנשים
באילו אזורים יש תנועה גבוהה של אנשים
באיזה ציוד משתמשים ומהי תדירות השימוש

זה אמור לתת לכם מושג טוב לגבי הסכנות הנובעות מהדבקה פוטנציאלית בווירוס הקורונה – Coronavirus.

החלט מי עלול להיפגע ואיך

בהתבסס על המידע שנאסף בשלב הקודם, אלו עובדים (ייתכן שכולם עלולים להיות חולים אך ברמות שונות) יושפעו מהסכנה של נגיף הקורנה Coronavirus בארגון? צרו תמונה ברורה של מי יכול להיפגע ואיך, כולל באיזו רמה – קחו בחשבון אנשים בעלי סיכון גבוה יותר בגלל המשימות שלהם, או אחרים עובדים עם מערכת חיסון חלשה שעלולים להיחשף ברמת סיכון גבוהה יותר לנגיף הקורונה.

בצעו הערכת סיכונים עבור נגיף הקורונה ובקרו אותם

אדם מוסמך צריך לעבור על כל סיכון שנמצא ולהעריך עד כמה הוא עלול להתרחש וכמה הוא עשוי להיות חמור. יש לעקוב אחר ההערכה, על ידי קביעה כיצד לשלוט בכל הסיכונים בצורה סבירה. אמצעי בקרה צריכים לכלול נהלי ניקיון, שימוש בניטור אופי העבודה ואמצעים כמו לאפשר לאנשי הצוות לעבוד מהבית במידת האפשר.

רשמו את הממצאים שלכם

יש ליצור שיטה ולשתף אותה עם העובדים על ידי הדרכה. ודאו שההדרכה מובנת לכל העובדים. יש לתדרך ולתעד כל מי שמגיע לארגון וליידע בסכנות כולל קבלנים, ספקים ומבקרים ואפשר גם להחתים על מסמך למעקב.

ביקורת ומעקב

יש לעקוב אחר הסיכונים והשינויים בווירוס הקורונה – Coronavirus ויש לבדוק ולעדכן גם את הנהלים במידת הצורך. לדוגמה, ככל שידוע יותר מידע על נגיף הקורונה, הסיכונים לכוח העבודה עשויים לרדת או להחמיר וכל הערכות הסיכון והשיטות צריכות לשקף שינויים אלה.

בהתאם לפעילות הארגון, יש לקבוע לוח זמנים למבדק פנימי כדי לערוך שינויים אד-הוק במידת הצורך. זכור כי אם מעדכנים מסמכים הם צריכים להיות מופצים מחדש ולאשר אותם על ידי הגורמים הרלוונטיים.

נהל את הסיכונים הספציפיים לארגון שלך

ראוי לציין כי עליכם תמיד להעריך את הסיכונים בהתייחסות ספציפית לארגון שלכם, לחשוב על גורמים כמו כמה מבקרים מגיעים לארגון, האם הם מוכרים לכם (האם הם קבלנים ולקוחות קבועים או שמא הם מזדמנים), כיצד אנשים נעים בתוך הבניינים באיזה מקומות ובאיזו תדירות.

רמת הסיכון עשויה להיות שונה, תלוי ברמת הפגיעות של האנשים לנגיף – האם אתם נעזרים במבוגרים, האם יש לכם נשים הרות או כאלה הסובלים ממצבי נשימה כמו אסטמה או מצבים רפואיים אחרים בתוך הבניין?

הנגיף שעד עתה התגלה, התפשט ליותר מ- 140 מדינות והדביק עשרות אלפי אנשים.

הערכת סיכונים עבור נגיף הקורונה

אמצעי זהירות מומלצים כחלק מהערכת סיכונים לנגיף הקורונה:

היגיינת ידיים

שטיפת ידיים נמצאה כדרך היעילה ביותר למנוע התפשטות זיהום. וודאו כי לכל העובדים תהיה גישה לסבון ולמים זורמים במידת האפשר, וכן לספק אספקה סניטרית, במקומות בהם מים אינם זמינים, יש לשים אלכוג'ל לרווחת כולם (למשל באזורי קבלה ובמשרדים)
יש לתדרך את העובדים לתהליך נכון של שטיפת ידיים. שטיפת ידיים אפקטיבית צריכה לקחת 20-30 שניות (המלצת משרד הבריאות כרגע היא ל-60 שניות) ולכסות את כל אזורי הידיים בעזרת מים וסבון. יש לשקול לתלות פוסטרים ובהם דוגמאות לשטיפת ידיים בתחנות לשטיפת הידיים בארגון, כך שלעובדים יהיה כל מה שהם צריכים כדי להגן על עצמם ועל הסובבים אותם.

לחטא את פני השטח

יש לחטא באופן קבוע משטחים עם חומר ניקוי לשימוש כללי כמו נוזל שטיפה, ואחריו חיטוי על בסיס כלור. אנו ממליצים על טבליות לחיטוי כלור המומסות במים ברמה העולה על 1000 סנטימטר כלור. (טבליה אחת לליטר מים צריכה להספיק, אך בדוק תמיד את התווית). פשוט מדללים לתוך דלי ושוטפים את הרצפה ויוצרים ניקוי עמוק או לבקבוק ריסוס כאמצעי ניקוי יומיומי קבוע באזורים אחרים שהם לא ריצפה.
לחטא את כל המשטחים הקשים ולהתרכז במיוחד באזורים עם שימוש ברמה גבוהה כגון: ידיות לדלתות, מתגי תאורה, שולחנות קבלה. בדרך כלל יש לחטא את האזורים הללו פעמיים ביום, אך יש להתאים זאת על סמך הסיכונים שזיהית.

בעת יצירת נוהל ניקוי, וודא שאתה מבין את זמני המגע הכימי של חומר הניקוי. בדרך כלל יש להשאיר חיטוי על בסיס אקונומיקה למשך 5 דקות כדי להרוג בבטחה חיידקים ווירוסים. עיין בתווית או בגיליון נתוני הבטיחות עבור מוצרים ספציפיים שבהם אתה משתמש.

אמצעי הגנה

בדוק את אמצעי ההגנה שאתה מספק לעובדים והאם זו הרמה המתאימה, בהתחשב בסיכונים של Coronavirus. שוב, זה ישתנה בהתאם לגורמים שונים בארגון והמשימות שהם מבצעים בארגון.
נדרש לוודא שהעובדים מתודרכים לשימוש באמצעים להגנה באופן מלא, לדוגמה:
מתי להשתמש
באיזה פריט להשתמש
המגבלות שלו
כיצד לשים ולהסיר
כיצד להפטר ממנו בצורה נכונה ובטוחה לאחר השימוש
כיצד לנקות, לחטא ולתחזק
מה אם עובד ייפגע?

כחלק מתהליך הערכת הסיכונים עבור נגיף הקורונה, יש ליצור מדיניות שתתייחס לפעולות שיש לנקוט אם עובד יתחיל להראות תסמינים או שיכול להיות מאובחן כסובל מנגיף הקורונה.

פעולות אלה עשויות לכלול מתן אפשרות לעובד מסוים הנמצא בסיכון לעבוד מהבית, אספקת אמצעי הגנה נוספים מעבר להוראות הרגילות, יצירת תהליך לניקוי עמוק וחיטוי הארגון בעקבות מקרה מאומת וסגירת הארגון באופן זמני בזמן שזה מתרחש.

בהמשך להנחיות החדשות שהוציא משרד הבריאות על כך שרק 30% מהעובדים ישארו לעבוד במקום העבודה ואילו 70% יעבדו מהבית (אלא אם אתם ארגון שהוחרג), יש לבצע הערכת סיכונים חדשה במידה ועשיתם או לבצע הערכת סיכונים בהתאם להנחיות אלו ולהחליט מי מהעובדים נחוץ לעבודה במשרדים ומי יכול לעבוד מהבית.

בשלב זה, חשוב מאוד לבצע נוהל אבטחת מידע, כדי למנוע פריצות למידע של הארגון, טיפים בנושא תמצאו בקישור בתחתית המסמך.

אנו בשיאא נשמח לעזור ולייעץ לכם בנושא ביצוע הערכת סיכונים לארגון שלכם:

למידע המתעדכן כל הזמן, יש להסתמך על  הפרסומים וההנחיות מהגורמים המוסמכים במשרד הבריאות.

למידע נוסף איך להקים וליישם את הערכת הסיכונים ספציפית לארגון שלכם, פנו אלינו, "שיאא מערכות ניהול": 04-690-4949

שלכם,
רפי נחמני
וצוות שיאא מערכות ניהול.

אנשים שקראו מאמר זה התעניינו גם ב: